pedagogisch werkplan


Pedagogisch werkplan gastouder

Nelleke Terlouw

pedagogisch Werkplan

De visie van de gastouder

Hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich veilig voelt in mijn kinderopvang, dat ik uw kind iets te bieden heb in zijn/haar ontwikkeling, dat ik uw kind vaardigheden meegeef om te leren omgaan met andere kinderen en dat ik uw kind waarden en normen bijbreng?

Op de volgende manier zet ik mijn pedagogisch handelen in en zorg ik ervoor dat ik (emotionele veiligheid, persoonlijke competentie, sociale competentie, waarden en normen) bereik in mijn kinderopvang.

Opvoedingsdoel

In de interactie tussen mij en het kind

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid

Wie is de vaste verzorger?

Naam: Nelleke Terlouw

Naam huisgenoten:Wim Terlouw(04-03-1982)(echtgenoot)/ Kinderen , Daan (17-10-2006) Danielle (21-09-2008) Sanne (1-10-2010) Eline (21-09-2015)


Vast bezoek: Zus, Open en oma .

Hoe communiceer je met het kind?

Ik communiceer met de kinderen op een manier die ze begrijpen, ik probeer mij in hun belevingswereld te verplaatsen, indien nodig probeer ik hun gerust te stellen.

Hoe benader je het kind in zijn/haar gedrag?

Ik geef het kind persoonlijke aandacht, geef het liefde, aandacht en geborgenheid die het nodig heeft. Zodat het kind zich op zijn gemak en thuis voelt.

Hoe organiseer je de dagelijkse gang van zaken rond een kind?

De dingen komen dagelijks terug, door middel van een dagindeling die iedere dag grotendeels hetzelfde is, dus herkenbaar is voor het kind.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie

Hoe biedt je uitdaging aan het kind?

Ik probeer dingen spelenderwijs aan te bieden, dingen die bij de leeftijd van het kind passen. Zo wordt de ontwikkeling geprikkeld. Ook lees ik vaak voor, speel met de kinderen samen, door samen te puzzelen, of speel mee tijdens het vrij spelen.

Hoe begeleid je het kind?

Ik begeleid het kind door samen over de dingen te praten en naar de kinderen te luisteren en mij in te leven in hun belevingswereld.

Hoe stimuleer je het kind in zijn/haar kunnen?

Ik stimuleer het kind door te benadrukken wat het al kan, door grenzen te verleggen, te belonen, te complimenteren. Ook door samen te spelen, observeren en leermomenten te creëren, door een kind de juiste vragen te stellen en aanwijzingen te geven kan ik een kind zelf de dingen laten ontdekken.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie

Hoe begeleid je het kind in de interactie tussen de kinderen onderling?

Ze leren hun emoties te delen en om te gaan met gewenst en ongewenst gedrag door samen te spelen. Waarnodig stuur ik bij.

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen

Wat zijn de basis omgangsvormen onderling?

Ik probeer de kinderen te leren elkaar in hun waarde te laten en te leren om iedereen zichzelf te laten zijn! De kinderen door middel van de dagelijkse dingen omgangsvormen voor te doen en aan te leren.

Hoe laat jij het kind jouw normen en waarden zien?

Door de kinderen de grenzen van goed en slecht en van mogen en moeten te laten zien.

Duidelijk aan het kind aan te geven, door niet het kind maar door het gedrag van het kind af te keuren, indien het iets doet wat ongewenst is.

Hoe geef jij je grenzen aan bij het kind? Hoe corrigeer je het kind?

Door de kinderen een reactie te laten zien over de grenzen van goed en slecht. Het kind neemt het gedrag, taalgebruik en de manier van het met elkaar omgaan over. Het kind wordt gecorrigeerd door het inzicht te geven in wat het fout doet en uitleg te geven van hoe het wel moet.

Wat is jouw aanpak wanneer een kind zich niet aan de regels houdt?

Een positieve benadering heeft meer effect dan een kind te straffen. Een positieve sfeer helpt het kind om dingen te leren. Zo staat een kind open om de dingen te ontdekken.

Geef je uitleg aan een kind wat er wel van hem/haar wordt verwacht?

Er wordt aan het kind uitgelegd waarom het belangrijk is om zich aan een afspraak te houden en waarom. Zo weet iedereen wat er van elkaar verwacht wordt.

opvoedingsdoel

In de binnen- en buitenruimte

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid

Hoe ben je tot deze inrichting gekomen?

Op deze manier is er voor iedereen voldoende ruimte om zich veilig en thuis te voelen.

Welke ruimten worden gebruikt voor de opvang?

Voor de Kinderopvang wordt gebruik gemaakt van de woonkamer, keuken, toilet, omheinde achtertuin en de slaapkamers boven op de eerste verdieping en tweede verdieping.

Welke ruimten worden gebruikt voor de dagelijkse verzorging van het kind?

Voor de dagelijkse verzorging wordt hoofdzakelijk de woonkamer gebruikt en de slaapkamers op de eerste en tweede verdieping.

Zijn er plekjes/hoekje in de ruimte waar het kind zich veilig voelt om even alleen te spelen.

Als een kind zich van de groep wilt afzonderen kan dat in de keuken of bij mij op de bank. Uiteraard is de gehele woonkamer geschikt om zowel veilig als desgewenst alleen te spelen.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie

Zijn er vaste, herkenbare plekjes in je ruimte waar het kind weet dat het kan spelen met bepaalde spelvormen?

De kinderen mogen zelf het speelgoed pakken uit de verschillende speelgoedmanden. Ze weten waar welk speelgoed wordt opgeborgen. Zoals de duplo en de treinbaan, boekjes en puzzeltjes staan apart en deze moeten de kinderen even vragen als ze daarmee wensen te spelen. De verschillende speelgoedmanden zijn afgestemd op de leeftijden van de kinderen.

Heeft het kind genoeg bewegingsruimte om zijn/haar grove motoriek te oefenen?

Het kind kan zich zowel in huis als in de omheinde achtertuin vrij en veilig bewegen.

Kan het kind zijn fijne motoriek oefenen in de ruimte?

De spelvormen voor het oefenen van de fijne motoriek, vinden veelal plaats aan tafel. De salontafel voor hiervoor gebruikt bij de kleine kinderen tussen de 1-4 jaar oud, vanwege de hoogte en lage kinderstoeltjes zonder armleuning.

Sluit de ruimte aan op de leeftijd en de ontwikkelingsstadia van het kind?

Alle kinderen kunnen zich binnen de woonruimte vrij en onafhankelijk ontwikkelen binnen de groep.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie

Zijn er hoekjes is de ruimte waar kinderen in kleine groepjes en kinderen met zijn allen iets kunnen ondernemen?

Binnen de woonruimte is er voor de kinderen voldoende gelegenheid om rekening te houden met andere kinderen en met zichzelf. De kinderen van de verschillende leeftijden leren met elkaar en de leeftijdsverschillen om te gaan.

De kleinere kinderen leren spelenderwijs van de grotere kinderen door naar elkaar te kijken en elkaars gedrag te imiteren.

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen

Zijn er afspraken over wat er kan en mag in de ruimte?

De kinderen leren spelenderwijs wat ze wel en wat ze niet kunnen binnen de groep. Dat hangt af van de leeftijdsopbouw van de groep en deze verschilt soms per dag. De basisomgangsvormen zijn hierbij erg belangrijk. Wanneer er iets niet kan vanwege de groepssamenstelling wordt er uitgelegd waarom dit is en samen wordt er dan gekeken wat er dan wel kan worden gedaan.

Hoe hou je de ruimte leefbaar en aangenaam?

De ruimte blijft leefbaar en aangenaam, door regelmatig gezamenlijk het speelgoed op te ruimen. Bijvoorbeeld voor het eten of voor een activiteit. De kinderen weten wat ze wel en niet mogen en wat er van ze verwacht wordt. De radio staat vaak aan, zachtjes op de achtergrond, zodat het niet doodstil is in huis.

Zijn er wel eens uitzonderingen op de regel?

Worden die uitzonderingen uitgelegd?

Er is uiteraard wel eens een uitzondering op de regel, bijvoorbeeld bij een kennismakingsgesprek of verjaardagsfeest. De kinderen wordt dan uitgelegd waarom het die dag net even anders is dan anders.

opvoedingsdoel

In de Groep

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid

Hanteer je een minimaal aantal uur dat een kind in de week in de opvang moet zijn?

In principe komt een kind ongeveer minimaal 9 uur in de week,of langer. Dat staat voor 1 dag per week. Voor de meeste kinderen is dit voldoende, mocht een kind toch moeite hebben met het wennen dan kan er worden besloten om de opvang met een dagdeel of dag uit te breiden.

Hoe hou je rekening met je groepssamenstelling?

Ik houd rekening met de regels voor de groepssamenstelling, zoals deze nu wettelijk zijn bepaald. Maximaal 6 kinderen in de leeftijd 0-13 jaar, inclusief eigen kinderen onder de 10 jaar. Niet meer dan 5 kinderen tegelijkertijd, wanneer alle jonger dan 4 jaar. Je bent gebonden aan een leeftijdsopbouw van de groep, niet meer dan 4 kinderen van 0 en 1 jaar tegelijkertijd, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie

Hoe zorg je ervoor dat het kind kan omgaan met bekende leeftijdsgenoten?

De kinderen die hier voor de opvang komen, komen op flexibele dagen. Dat betekend dat niet altijd de zelfde groep aanwezig is.Hoe gebruik je de groep als leeromgeving voor het kind?

Er zijn veel leermomenten voor de kinderen door deel uit te maken van een groep. Bijvoorbeeld het delen van ervaringen met en van andere kinderen, emoties delen, wachten, accepteren, respecteren van elkaar, incasseren, baas spelen, kleinste/ grootste of oudste/ jongste zijn binnen de groepssamenstelling. Emotionele gebeurtenissen in de groep, het gezin, de straat of in het land onder begeleiding met de kinderen bespreken.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie

Hoe kan een kind deelnemen aan groepsgebeurtenissen?

Door de kinderen naar elkaar te laten luisteren en leren luisteren. Bijvoorbeeld tijdens tafel gesprekken binnen de groep.

Hoe begeleid je groepstafelgesprekken?

Kinderen naar elkaar leren kijken en naar elkaar leren luisteren, het maken van afspraken over het elkaar laten uitspreken en om de beurt te laten spreken en eventuele conflicten tussen de kinderen in goede banen te leiden.

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen

Hoe komen kinderen in aanraking met verschillende levensopvattingen?

De groepssamenstelling biedt een aanvulling op de leerprocessen die een kind opdoet binnen het eigen gezin.

Worden leermomenten in de groep besproken?

Leermomenten zoals ruzie tussen kinderen, bij verdriet, pijn, samen iets leuks of ontroerends meemaken. Gebeurtenissen die plaatsvinden in en buiten de groep door het bespreken van deze leermomenten en door afspraken met elkaar hierover te maken, leren de kinderen de waarden en normen van elkaar.

Maak je ruimte voor kringgesprek?

Indien een onderwerp van dusdanig belang is om deze met de kinderen te bespreken, wordt daar uiteraard tijd voor genomen om het bijvoorbeeld tijdens een kringgesprek aan tafel met elkaar te bespreken.

Zijn er afspraken over omgangsvormen in het gesprek en de groep?

Er wordt rekening gehouden met de gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen de groep.

opvoedingsdoel

Met het activiteitenaanbod

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid

Maak je gebruik van een dagindeling?

Ik maak gebruik van een vaste dagindeling, door het aanbieden van rituelen bij bepaalde activiteiten als de maaltijd, slapen, verjaardagen vieren, slapen of bepaalde thema's worden herkenningspunten aangebracht in de dag, deze zorgen ervoor dat het kind zich vertrouwd voelt. De dagindeling zal ik later benoemen.

Is er ruimte voor individueel spel en samenspel?

Door de kinderen de mogelijkheid te bieden om hun eigen keuze te kunnen maken bij het kiezen van activiteiten, krijgt het kind de ruimte om zijn eigen initiatief en de kans om te kunnen ontdekken al spelende te leren. Door structuur aan te brengen in de dag en door te werken met een dagindeling maak ik ruimte voor verschillende vormen van spelmogelijkheden.

Hoe zorg je ervoor dat een kind zich kan concentreren op de activiteit en niet wordt afgeleid?

Als een kind moeite heeft met het concentreren probeer ik een één op één situatie te creëren en probeer dit regelmatig te herhalen in de hoop dat het kind zich steeds beter leert te concentreren.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie

Sluit de activiteit aan bij het ontwikkelingsniveau en leeftijd van het kind?

De kinderen worden gestimuleerd om samen te werken, samen te delen, samen de dingen te ervaren, samen spelen met de kinderen onderling. Bij de persoonlijke competentie probeer ik de kinderen zoveel mogelijk te stimuleren en veel te benadrukken wat het al kan, grenzen leren te verleggen, het kind te belonen en door het complimentjes te geven. Bijv. Wat knap van je, heb je dat zelf gedaan!

Welk ontwikkelingsgebied stimuleer jij?

Ik probeer de kinderen zoveel mogelijk de gelegenheid te geven om de dingen zelf te onderzoeken. Door deze ontdekkingsmogelijkheden kunnen de kinderen hun persoonlijke kenmerken als creativiteit, onafhankelijkheid en veerkracht ontwikkelen. Zo ontstaat hun eigen persoonlijkheid.

Heb je speelgoed gesorteerd op activiteit?

Het speelgoed van de kinderen is gesorteerd op de verschillende leeftijden van de kinderen.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie

Hoe zorg je ervoor dat je activiteit aanzet tot het gebruik van fantasiespel.

Doen alsof situaties naspelen met de kinderen. Samen spelen, praten, luisteren en vooral plezier maken met elkaar! Gezellig zogenaamd een kopje koffie drinken!

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen

Wat voor activiteiten organiseer je die aansluiten op gebeurtenissen uit "het echte leven", het gezin, de wijk.

Activiteiten die voorkomen zijn, het vieren van de verjaardagen van de kinderen. De woonruimte wordt dan versierd, de kinderen krijgen een verjaardagscadeau, er wordt voor de jarige gezongen. Breng je wel eens een bezoek aan plaatsen waar iets gebeurd?

We maken niet echt uitstapjes met de auto. Wel is o verjaardagen van bv opa en oma broer of zus . ook af en toe is naar de speeltuin om de hoek. Hoe breng je terugkerende vaste momenten op de dag tot een sociaal gebeuren.

Het gezamenlijke opruimen, het samen aan tafel gaan,Bidden en danken en Bijbellezen . Kinderen zich belangrijk laten voelen door ze mij te laten "helpen" bij de dagelijkse dingen. Bijv. door iets weg te laten gooien in de vuilnisbak of iets in de keuken op het aanrecht te laten zetten.


opvoedingsdoel

Met het spelmateriaal

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid

Is het duidelijk wie het speelgoed mag gebruiken en waar het speelgoed gebruikt mag worden?

Voor de allerkleinsten is er een mand met baby/ boxspeelgoed, de iets grotere kinderen mogen spelen met het speelgoed uit de grote speelgoedmand. Als gezamenlijke activiteit wordt er soms gekozen voor bouwmateriaal. De teken/ knutselmaterialen mogen de kinderen niet zelf pakken, die activiteit wordt gezamenlijk of alleen gedaan.

Hoe begeleid je het kind in het spel?

Kinderen hebben soms wat hulp nodig bij het spelen. Ik ga dan gezellig bij hun zitten en speel dan wat met ze mee. Ik hoop ze dan te stimuleren om zelf verder te spelen en probeer indien mogelijk andere kinderen bij het spel te betrekken.

Heb je speelgoed gesorteerd op leeftijd?

Het speelgoed is opgeborgen in verschillende manden voor de verschillende leeftijden van de kinderen.

Hou je rekening met de kastindeling en de leeftijd?

Het spelmateriaal is niet echt opgeborgen in kasten, maar in verschillende manden. De kinderen weten snel wat waar is opgeborgen en waar ze alles kunnen vinden en waar het ook weer wordt opgeborgen.

Mogen kinderen zelf speelgoed pakken?

De kinderen mogen als ze dat willen bijna de hele dag zelf bepalen waar er mee gespeeld wordt. Alleen zijn er momenten dat deze worden onderbroken door de vaste dingen die dagelijks terugkeren zoals het eten/ drinken.

Weten ze welk speelgoed ze zelf mogen pakken?

De kinderen mogen het speelgoed uit de manden zelf pakken en ze worden geholpen bij de keuze van welke mand ze zullen nemen.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie

Is er spelmateriaal aanwezig dat past bij de ontwikkelingsfase en leeftijd, die uitdaagt tot fysiek spel en geestelijk spel?

Er zijn houten knopjes puzzels aanwezig en boekjes waar ik de kinderen vragen bij kan stellen, zoals wat is dat? Of waar is de emmer? Er worden spelletjes gespeeld, bijvoorbeeld over het onderwerp familierelaties; hoe heet mama/ papa/ broertje/ zusje/ opa/ oma.

Speelgoed voor zowel individueel spel als samenspel?

Individueel spel, bijv. kinderen kunnen alleen puzzelen, boekje lezen.

Samenspel, bijv. Zingen, maar ook voorlezen.

Is er een evenwicht in speelgoed voor jongens en meisjes?

Er is voor zowel jongens als meisjes voldoende speelgoed aanwezig. Wanneer er iets kapot is, wordt het weggegooid en indien wenselijk vervangen.

Hoe zorg je voor speelgoed waarin het kind in geïnteresseerd is?

Door middel van interesse te tonen in het kind en met het kind te praten, hierdoor weet je wat de interesses zijn. Ik probeer daar verder op in te spelen met het verder spelen en er speelgoed bij te betrekken.

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie

Is er speelgoed waarmee kinderen worden aangezet tot gezamenlijk spel?

Gezamenlijk spelen gebeurd door met meerdere kinderen tegelijkertijd met het constructie materiaal te spelen. Samen een mooie toren bouwen! De kinderen spelen ook regelmatig met meerdere tegelijkertijd met de speelkeuken en met de poppen.

Hoe maak je een inschatting of je aanbod van spelmateriaal nog aansluit in de behoefte van de groep?

Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden mat alle kinderen hun wensen en interesse. Wanneer ik van verschillende kanten de vraag krijg voor aanschaf van bepaald nieuw speelgoed zal ik daar serieus over nadenken.

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen

Bied je spelmateriaal aan dat het alledaagse leven speelt?

Er is een speelkeukentje aanwezig waar de kinderen lekker in kunnen koken en met speelfruit en een serviesje lekker kunnen spelen.

Ook zijn er poppen waar de kinderen mee kunnen spelen en daarmee wordt dan vaak mijn gedrag gekopieerd door de kinderen.

Zijn er afspraken over het kiezen van speelgoed, het gebruik en het opruimen?

Kinderen mogen tijdens het spelen zelf bepalen waar ze mee willen spelen, maar wanneer er weinig afwisseling is hun keuze probeer ik de kinderen toch te stimuleren om een keer iets anders te kiezen om mee te spelen. De kinderen leren welk speelgoed ze zelf mogen pakken en welk speelgoed ze moeten vragen of ze ermee mogen spelen. Of de kinderen met bepaald speelgoed mogen spelen is afhankelijk van de leeftijden van de anderen opvangkinderen. Hierbij wordt gedacht aan auto's met kleine wieltjes, of de duplo bouwblokken. Het opruimen van het speelgoed wordt spelenderwijs gedaan. Zo leren de kinderen waar en hoe het speelgoed opgeruimd moet worden.


Factoren voor een goede opvangomgeving

Naast mijn pedagogisch handelen zijn er nog een aantal zaken belangrijk voor een goede opvangomgeving en worden in dit gedeelte van het pedagogisch beleid beschreven

Wat het aller belangrijkste is van de samenwerking tussen de ouders en de

gastouder is het wederzijds vertrouwen. Ouders brengen hun kostbaarste bezit

bij ons onder en dan is vertrouwen essentieel. Voorafgaande aan de opvang vind

hier een kennismakingsgesprek plaats, hierin krijgen beide partijen de kans om te

kijken of het klikt. Beide moeten een goed gevoel hebben bij de kennismaking.

De ouders worden geïnformeerd over de huisdieren die hier aanwezig zijn en

de ouders kunnen vragen stellen en ze krijgen het huis inclusief de slaapruimten

te zien, zodat ze alvast een beeld kunnen vormen.

Wanneer de ouders kiezen voor doorgang van de opvang worden er afspraken

Gemaakt, de ouders overleggen de benodigde informatie voor het opmaken van de

Overeenkomst en ik als gastouder verzoek het bemiddelingsbureau om de Overeenkomst voor Opdracht op te maken.

Er worden afspraken gemaakt betreft de wenperiode en de opvang gaat van start.

Tijdens de opvang is een goede overdracht erg belangrijk .Tevens worden de veranderingen in de verzorging en het gedrag goed besproken, zodat er een zo goed mogelijke verzorging kan worden geboden.

Als een kind ziek is of hangerig, dan is het kind liefste thuis bij één van de ouders.

Wanneer het kind naar het Consultatiebureau is geweest en er prikjes zijn gegeven kunnen de kinderen er ook last van hebben, hier hebben we zetpillen voor de kinderen. Mochten de ouders willen dat er een zetpil aan het kind wordt gegeven, dan gaat dat in overleg. Tijdens de opvang is er hier zoveel mogelijk aanwezig voor de opvang; zoals wipstoeltje, kinderstoel, campingbedjes, wandelwagen, buggy.

Als Gastouder voldoe ik aan alle kwaliteitseisen voor de Wet Kinderopvang, ik ben in het bezit van een MBO 2 Diploma, nl. Ik heb hiervoor 15 jaar op een tuiszorg gewerkt. Ik ben in het bezit van een geregistreerd certificaat Eerste Hulp aan Kinderen van het livis.

Ik en mijn partner zijn in het bezit van een Verklaring Omtrent het Gedrag, de woonkamer en de slaapkamers voldoen aan de eisen die gesteld zijn aan de beschikbare speel- en slaapruimte (3,5m2 per kind). Jaarlijks word er door de betreffende Bemiddelingsbureau's ( Speelkwartier en Kroostopvang) een Risico inventarisatie en Evaluatie Veiligheid en Gezondheid afgenomen.

Als gastouder ben ik in het bezit van een Achterwacht, die in geval van nood kan worden ingeroepen.

De achterwacht kan alle nodige gegevens vinden en zal de ouders inlichten.

Dagindeling

Ik maak als gastouder gebruik van een dagindeling in mijn kinderopvang.

Tijd

activiteit

07.00-09.30 uur

Baby's tot ongeveer één jaar hebben hun eigen dagritme, voor wat betreft het eten, slapen, spelen, drinken en knuffelen.

Na het eerste levensjaar groeien ze langzaam aan naar het onderstaande dagritme...

Tussen deze tijden worden de meeste opvangkinderen gebracht.

De kinderen die voor 08.15 uur worden gebracht gaan regelmatig mee met het naar school brengen van mijn eigen kinderen. Wanneer we thuis zijn mag er vrij worden gespeeld tot de andere kinderen allemaal gebracht zijn.

09.30- 10.00 uur

We gaan gezamenlijk langzaam aan het speelgoed opruimen, daarna worden de luiers gecontroleerd de kinderen die bezig zijn met zindelijkheidstraining gaan onder begeleiding naar het toilet. Daarna gaan we met z'n allen aan tafel om wat te drinken en een koekje te ten. De kinderen die nog 2 maal gaan slapen gaan naar bed.

10.00- 10.30 uur

Soms kijken we een filmpje, dat kan zijn; Dora, Bob de Bouwer, Brum. Bij mooi weer blijft de dvd uit , en gaan we lekker naar buiten. Soms gaan we lekker wandelen en eendjes brood voeren of een boodschapje doen.

10.30- 11.30 uur

Alle kinderen mogen vrij spelen.

11.30-12.30 uur

We gaan gezamenlijk het speelgoed opruimen, daarna worden de luiers weer even gecontroleerd, de kinderen die bezig zijn met zindelijkheidstraining gaan onder begeleiding naar het toilet. De kinderen die in bed lagen worden eruit gehaald. Daarna gaan we met z'n allen aan tafel om een boterham te eten, het begin van het rustmoment....

12.30- 14.30

De kinderen gaan lekker slapen, allemaal lekker in een vaste slaapkamer, campingbedje met eigen knuffel/ speen/ slaapzakje.

Kinderen die niet meer gaan slapen mogen lekker even wat voor hun zelf doen.

14.30- 14.45 uur

Kinderen die nog niet wakker zijn, wakker maken en uit bed halen en aankleden.

14.45- 15.30 uur

Soms als de groepsamenstelling het toelaat, dan gaan we mijn kinderen van school halen. Eenmaal thuis gaan we met z'n allen limonade drinken. Anders gaan we weer gezamenlijk aan tafel en gaan we limonade drinken, 's middags wordt er fruit gegeten en een koekje of soepstengeltje.

15.30- 17.30 uur

De kinderen mogen vrij spelen, vanaf gemiddeld 16.00 uur worden de eerste alweer opgehaald. Tussendoor wordt het meeste speelgoed al dan niet gezamenlijk opgeruimd. De kinderen die nog een groentepotje mee krijgen van thuis gaan tussendoor eten. De andere kinderen spelen zelf rustig verder. Omstreeks 17.00 uur is vrijwel iedereen opgehaald.


Planning

Als gastouder maak ik gebruik van een planningsschema waarin het aantal kinderen per dag wordt weergegeven. In deze planning houd ik rekening met de kaders van de wet. Volgens de Wet Kinderopvang mag ik maximaal 6 kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar opvangen in de woning, inclusief de eigen kinderen onder de 10 jaar. Ik mag niet meer dan 5 kinderen tegelijk opvangen, als deze kinderen allemaal jonger dan 4 jaar zijn. (dit is inclusief de eigen kinderen onder de 4 jaar). Ik ben gebonden aan een leeftijdsopbouw van de groep. Dat betekend dat ik niet meer dan 4 kinderen van 0 en 1 jaar tegelijk mag opvangen, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar. Dit is ook weer inclusief de eigen kinderen van deze leeftijd.

Protocol vermoeden kindermishandeling

Bij het vermoeden van kindermishandeling maak ik gebruik van het protocol vermoeden kindermishandeling. De ouder kan bij vermoeden contact opnemen met Gastouderbureau. Wij zullen de melding discreet in behandeling nemen en na onderzoek doorverwijzen naar de daartoe bevoegde instanties. Men kan zich ook anoniem melden bij meldpunt kindermishandeling.

www.amk-nederland.nl of www.kindermishandeling.info

Protocol calamiteiten

In het calamiteitenprotocol zijn twee achterwachten geregeld die tijdens een noodsituatie de opvang bij mij kunnen verzorgen. In het protocol is geregeld wie er tijdens een noodsituatie achterblijft bij de kinderen, wie de ouders informeert, waar de gegevens van de kinderen te vinden zijn en wat de achterwacht moet doen om de opvang voort te zetten. De achterwachten zijn op de hoogte van het protocol.

Recht op bescherming van privacy

Persoonlijke gegevens van ouders en kind worden door mij vertrouwelijk behandeld.

Nelleke Terlouw .